Laserbehandling - Fremskynder kroppens helingsprocesser

Class IV laserbehandling er nyeste laserteknologi, som markant fremskynder helingsprocessen. Laserbehandling kan halvere helingstiden, for en skade på kroppen

Se vores anmeldelser
Afspil video om Laserbehandling fysioterapi københavn

Hvad er laserbehandling?

Laserbehandling er en teknologi som har været FDA godkendt siden 2002 for Class III lasere, og FDA godkendt siden 2003 for Class IV lasere, som anvendes til behandling og hurtigere heling af skader. Alt lys er sammensat af fotoner, som er små samlinger af energi i forskellige former bestemt af bølgelængde og frekvens. Jo mere power fra laseren, jo mere energi træder ind i vævet. Laserbehandling bliver mere udbredt i den medicinske og sundhedsfaglige verden, med sin oprindelse fra Ungarn i 1967, hvor Endre Mester et al. demonstrerede fænomenet “laser bio stimulation” som i dag kaldes PBM (photobiomodulation).
Over de sidste 40 år er laser blevet kaldt mange ting;

1. Low level laser therapy (LLLT)

2. Cold laser

3. High power laser

4. PBM (photobiomodulation)

Laserbehandling er en ikke invasiv og meget behagelig behandlingsform, som bruges til typiske skader som;

1. Tendinopatier (senebetændelse)

2. Akutte skader (hævelser, fiberskader, overrivninger, forstuvninger)

3. Frakturer (brud)

4. Forstuvninger – ledbåndsskader

5. Bursit (betændt slimsæk)

6. Post-operative skader og hævelser

7. Diskusprotrusioner- og prolapser

8. Muskelspasmer og smertelindring

I dag skelner man primært mellem 2 typer af lasere inden for sundhedssektoren;

1. Class III laser – kold laser med 3 bølgelængder og power output under 0.5 watt

2. Class IV laser – varm laser med 4 bølgelængder og ISP (intensiv super puls) og power output over 0.5 watt

Fordelen ved at arbejde med Class IV laser er, at man har muligheden for at stimulere dybere væv og der er flere biostimulative fordele end der er ved Class III lasere. Når man arbejder med laserbehandling kan man effektivt gå ind og stimulere en øget blodcirkulation, øget

varme i vævet og et stimuli af de faktorer som smertelindrer det skadede område. Når man bliver skadet skal vævet igennem forskellige stadier af helingsprocessen, og laserbehandling kan stimulere helingsprocessen så den fasen i inflammationsstadiet er kortere og mere effektiv. Når en skade opstår skal vævet først igennem en inflammationsfase, proliferationsfase (reperationsfase) og til sidst en remodelleringsfase (regenerationsfase). I alle faser er laserbehandling effektivt for at forkorte tiden i faserne, og især i inflammationsfasen kan det optimere vævets helingsforhold.

ULTRALYDSSCANNING

Fokus på at finde den udløsende faktor, for din skade.

TRÆNING & GENOPTRÆNING

Specifik træning, målrettet dig, som individ.

SHOCKWAVE

Shockwave stimulerer helingsprocessen med en 82% succesrate.

MANUEL BEHANDLING

Mulighed for at give din krop de bedste forudsætninger.

Hvor meget laser behandling skal man have, og gør laser behandling ondt?

Mængden af laserbehandling afhænger af typen af skade man kommer med. Laserbehandling kan man principielt give flere gange dagligt uden nogen former for bivirkning. En behandling varer typisk 5-10 minutter og 1-2 gange om ugen i kombination med anden behandling også.

Laserbehandling kan man få løbende, og har ikke nogen bivirkninger. Normalvis giver man laserbehandling indtil vævet starter sin remodelleringsfase. Før laserbehandlingen udføres der altid en grundig diagnosticering og ultralydsscanning for at sikre, at den rette behandlingsstrategi tages i brug. Det afhænger også af hvilken type skade man har, hvorvidt hvilken behandlingsform der skal prioriteres. Dog kan vi se, at laserbehandling i kombination med ESWT (shockwave) har en super god effekt på langt de fleste typer af skader.

Laserbehandling er en smertefri og ikke invasiv behandlingsform, som giver en behagelig varme til vævet og umiddelbar smertelindring efter behandling.

Hvordan virker laser?

Laser er synkroniseret lys, som er små samlinger af energi i forskellige former bestemt af bølgelængde og frekvens. Energien kaldes fotoner. Fotonernes energi kan effektivt trænge igennem vævet og forskellige lag i form af de varierende bølgelængder og frekvenser. Laseren kan producere en CW (continious wave) og pulserende frekvenser, samt en ISP (intens super puls). Laserbehandling med Class IV lasere arbejder i 4 bølgelængder fra 615nm op til 1015nm med frekvenser der varierer fra 1-10.000 Hz.

1. Første fase ved laserbehandling er øget celle permeabilitet —> fotonerne skaber optages i membranen og skaber en kinetisk energi som øger cellegennemtrængeligheden

2. Stimulering af elektrontransporten —> øget produktion af ATP —> øger det cellulære energiniveau

3. Øget ATP-produktion —> stimulering af vækstfaktorer (fibroblaster, osteoblaster, collagen myofibroblaster)

4. Stimulering af vasodilation —> øget transport af oxygen og næringsstoffer til de ødelagte celler

5. Stimulering af leukocyt aktivitet —> øget reparations- og regenerationsfase

6. Stimulering af acetylcholin —> normalisering af nervesignalet / anæstetisk effekt / reducering af inflammation omkring de perifere nerveender

7. Smertemodulering af C-fibrene —> Mindske nociceptivt (smerte) signal via rygmarven

8. Øget cirkulation —> stimulering af metabolismen og stimulering af immunsystemet

Man kan med laserbehandling kraftigt stimulere en hurtigere mere optimale helingsproces med færre smerter i processen. Med laserbehandling kan man skabe bedre forhold i det skadede område både for akutte- og kroniske skader, så det reparerer sig selv hurtigere. Med en smertelindrende effekt, kan man hurtigere belaste vævet, så man kan få det trænet korrekt op igen.

Hvorfor os?

Det foretrukne valg af fysioterapeuter hos PhysioLab

Afspil video

Hvilke områder og skader kan behandlingen med laser, og er laserbehandling farligt?

Alle områder kan behandles med laserbehandling. Når man arbejder med laserbehandling, er det for at booste kroppens egen helingsproces og skabe en øget blodcirkulation, næring og iltning af området samt en stimulering af de forskellige faser ved en skade.

Laserbehandling er helt ufarligt, så længe man ikke arbejder henover de kontraindicerede steder. Bugspytkirtlen, gravide henover bækken og lænd samt tumorer, må man ikke give laserbehandling. Udover det, er der ingen kontraindikationer for behandlingsformen. Ved laserbehandling med Class IV apparater skal man have sikkerhedsbriller på, da man ikke mener øjets lukkerefleks kan regulere og lukke de farlige stråler ude.

Generelt for effekten af shockwave og laser

ESWT (fokuseret lydbølge - shockwave - behandling):

1. ESWT genererer et mekanisk stimuli, der kan nedbryde arvæv og forkalkninger

2. ESWT øger vævets vaskularisering som tilfører mere ilt og næringsstoffer til området

3. ESWT reducerer smerter ved at påvirke nervefibrene og hæmmer smerteimpulserne

4. ESWT stimulerer kroppens egne vækstfaktorer og omdannelsen af kollagenfibre, som forbedrer vævets struktur og fleksibilitet

Laser Class IV (photo-bio-modulation):

1. Laser skaber øget cellegennemtrængelighed og øget produktion af ATP

2. Laser stimulerer vækstfaktorerne i vævet

3. Laser stimulerer reperations- og regenerationsfasen

4. Laser smertemodulerer og tilfører mere ilt og næringsstoffer til det skadede område