Shockwave - Fokuseret shockbølge terapi

Hos PhysioLab arbejder vi dagligt med shockwave-behandling. Det gør vi, fordi vi mener, at det, i kombination med ultralydsscanning, giver nogle optimale helingsmuligheder for kroppen. Det løser derudover nogle skader – akutte såvel som kroniske skader – som man ikke synes, man kan komme af med.

Se vores anmeldelser
Afspil video om Shockwave behandling fysioterapeut

ESWT:

Hvad er ESWT behandling?

ESWT står for; extracorporal shockwave therapy. Shockwave er begyndt at blive meget udbredt i den medicinske og sundhedsfaglige verden, med sin oprindelse fra Tyskland. I slutningen af 1960’erne og start 1970’erne havde man de første succesfulde forsøg med ESWT på dyr. I 1980 kom første vellykkede rapporter på shockwave behandling til nyresten. I starten af 1990’erne kom de første rapporter på brugen af shockwave til heling af brud og kroniske tendinopatier (kronisk senebetændelse). Shockwave er en ikke-invasiv behandlingsform, som bruges til en række klassiske skader som;

1. Frossen skulder og impingement

2. Tennis- og golfalbue

3. Løber- og springerknæ

4. Fasciitis plantaris

5. Hælspore

6. Achillesseneskader / tendinopatier

7. Hofte smerter

8. Brud

9. Ledbåndsskader og forstuvninger

10. Bursit (betændt slimsæk)

ESWT opdeles i 2 former:

1. RSWT / rESWT – radierende shockwave (trykbølge) terapi

2. FSWT / fESWT – fokuseret shockwave (lydbølge) terapi

Teknologien i de 2 former for ESWT-behandling giver forskellige muligheder og fordele. I PhysioLab arbejder vi med begge teknikker og har investeret i det bedste udstyr fra Secma, for at optimere vores resultater som behandlere.

ULTRALYDSSCANNING

Fokus på at finde den udløsende faktor, for din skade.

LASERBEHANDLING

Laser stimulerer heling og vækst af væv.

TRÆNING & GENOPTRÆNING

Specifik træning, målrettet dig, som individ.

MANUEL BEHANDLING

Mulighed for at give din krop de bedste forudsætninger.

Radierende shockwave

Ved radierende shockwave ses en høj frekvens og et lavt top-tryk sammenlignet med fokuseret shockwave. Radierende shockwave har et tryk fra 0.1 MPa op til 1 MPa hvor energien måles i bar, som dannes ved trykluft i slaglegemer der danner kinetisk energi, som overføres ind i vævet. Radierende trykbølger fungerer ligesom en glødepære; stærkest hvor energien overføres til vævet, og så spreder energien sig ud og bliver svagere jo længere det kommer ud i vævet. Radierende shockwave behandling bruges meget effektivt til;

1. Myofascielle problemer

2. Triggerpunkter

3. Muskelknuder og overfladiske muskel- og seneskader.

4. Senebetændelser

Fokuseret shockwave

Ved fokuseret shockwave ses en lav frekvens og et højt top-tryk sammenlignet med radierende shockwave. Fokuseret shockwave har et tryk fra 1 MPa til 100 MPa hvor energien for fokuseret shockwave måles i mJ (mili Joule) pr mm2, som dannes via en elektrohydraulisk eller elektromagnetisk generator. Fokuseret shockwave fungerer mere som en laser; den rammer meget præcist og går dybt i det fokuserede område, og har dermed et mindre fokusområde. Der ligger en del forskning på ESWT-behandling, og der er efterhånden meget forskning inden for behandling af skadestyper som:

1. Frakturer og Non-union frakturer (brud og dårligt/ ikke ophelede brud)

2. Tendinopatier (senebetændelse)

3. Entesopati (inflammation ved sene- og lebåndshæfter)

4. Capsulit (frossen skulder)

5. Artrose (slidgigt)

6. Forkalkninger og arvævsdannelser

7. Læderinger og rupturer i muskler- og sener

Det er altid vigtigt at man bliver klinisk testet og ultralydsscannet for at vurdere, hvilken behandlingsprotokol som skal sættes op.

Hvor meget shockwave behandling skal man have, og gør ESWT behandling ondt?

ESWT-behandling er som regel smertefuldt. Styrken og frekvensen på apparatet justeres efter ens smertetærskel, og den mængde energi vævet skal have for, at opnå bedste effekt. Ved nogle problematikker kræver det et højt tryk, som kan være smertefuldt. Nogle mærker mere end andre, og det varierer fra skade til skade. Smerten kan føles som stikkende og jagende, men forsvinder igen så smart man stopper. Typisk opleves der en smertelindring efter første behandling, men ved nogle kroniske skader kan der gå flere gange inden man mærker en effekt.

De første 2 behandlinger kan dog også medføre uro i området, hvilket er normalt især for de kroniske skader. Shockwave behandling stimulerer helingsprocessen og skaber en reaktion i vævet som kan give uro, men som er helt ufarligt.

Typisk anbefales det, at man får 3-6 behandlinger med ESWT hver 4.-7. dag, med efterfølgende 4-6 ugers genoptræningsprotokol. Det afhænger af skadens art, og hvilke andre parametre der spiller ind. Forudsætningen for at sætte en optimal protokol op med shockwave behandling er, at skadens evalueres og ultralydsscannes først. Den rette diagnose skal stilles, og derfor går ultralydsscanning og shockwave behandling hånd i hånd.

Hvordan virker shockwave?

Shockwave virker på den måde at:

1. Første fase ved shockwave er kavitation —> sekundære sfæriske chokbølger som river blodkar og celler op —> mikroblødninger og membranperforering

2. Mekanisk transduktion (aktiverer cellerne til at tilpasse sig deres fysiske omgivelser) à kunstig mekanisk load på området —> skaber evnen til celledeling

3. Forøgelse af cellepermeabilitet —> cellegennemtrængelighed og optagelse af næringsstoffer og elektrontransport

4. Stimulering af mikrocirkulation –> blodomløb i de mindste kar

5. Udgivelse af Substans P —> overstimulering af neurotransmitter / smertereceptor —> anæstetisk effekt efter uge 2 (smertereducerende)

6. Reduktion af ikke myeliniserede nervefibre —> shockwave har en anæstetiske effekt, som overvælder C-fibrene (som slukker for nervesignalet til det pågældende område)

7. Frigivelse af NO (nitrogenoxid – neurotransmitter) —> Vasodilation —> Øget metabolisme og antiinflammatorisk virkning

8. Stimulering af stamceller og væksthormoner —> epitel, blodkar, myofibroblaster, osteoblaster, collagen matrix

Dermed kan man ved brug af ESWT-behandling stimulere og genskabe processen for heling i akut og kronisk skadet væv. Behandlingsformen kan stimulere vævet til at regenerere sig selv, og nedbryde arvævsdannelser og forkalkninger i området. Det har en smertelindrende effekt, som giver mulighed for hurtigere at genoptræne skaden.

Hvilke områder og skader kan behandles med shockwave, og er shockwave farligt?

I princippet kan der behandles ESWT (shockwave behandling) på stort set alle typer skader. Uagtet af skadens art skal den igennem en helingsproces, og der foreligger en lang række studier på mange typer af skader, hvor shockwave har vist sig som et meget effektivt behandlingsredskab til at fremskynde helingsprocessen.

Hvis shockwave bruges rigtigt er det ufarligt, og der er meget få kontraindikationer. Ved tumorer/cancer arbejdes der ikke med shockwave, gravide henover bækken/mave, svær grad af blodfortyndende (ukontrolleret) og over store kar/nerver.